Korrekturläsaren från helvetet.

    Jag håller på att slutkorra min kommande bok "Människor det varit synd om" (förhandsboka här för Guds skull!) så jag känner till svårigheterna. Det är knepigare än vad man vill tro att fånga upp vartenda förlupet citattecken, varenda tveksam syftning och varje stackars horunge. Hylands grabb växlar mellan att vara tolv och fjorton i samma text, Mats Knutson på Aktuellt heter stundvis Knutsson, Britt-Marie Mattsson på GP heter stundvis Mattson. Etc.

    Därför känns det skönt att se att det finns de som super ännu mer kål. På mitt lokala Coop lockar följande skylt till köp:Det är roligt på så många sätt. Det mest anslående är förstås rubriken, där man i sann Aftonbladet-anda tror att trilogi hänger ihop med biologi, och samtidigt inte tror att Arn hänger ihop med själva trilogin. Om man nu är så gräsligt osäker på om två ord som hänger ihop verkligen hänger ihop, ska det då vara så förbannat svårt att läsa ordet högt för sej själv? "Arn-trilogi" utgör ett sammanhang, "Arn triologi" är två hitte-på-substantiv utslängda på pappret på måfå.

    Ännu roligare blir det förstås när man ser att de lyckats tappa hela två bokstäver i meningen under (förutsatt att det verkligen inte är fråga om ett "presentsken" som får triologin att skimra).

    Fyra fel i två meningar, varav en inte ens är en mening, tänker man hånfullt och medelklassbesserwissrigt - tills man kommer på att "triologin" utgörs av FYRA böcker! Touché! Femetta! Världsklass!

    Jag har inte haft roligt på ett så nedlåtande sätt sen jag såg "Sucken" Sauks direkt-på-vhs-film "Gunnar Govin".

Post Title

Korrekturläsaren från helvetet.


Post URL

https://aciksexygirls.blogspot.com/2009/01/korrekturlasaren-fran-helvetet.html


Visit Acik Sexy Girls for Daily Updated Wedding Dresses Collection

Popular Posts

My Blog List

Blog Archive