Högerhittar del 3: William Freestyle.

    Tyvärr syns det inget vidare på bilden, så ni får tro mej på mitt ord att William Freestyle inte ser klok ut (jag har själv bara låtarna hembrända och inget LP-original). På omslaget till sin enda LP "Sverige" (1982) poserar han i Bobby Ewing-frisyr, högtidsdräkt och en ganska skabbig golden retriever.

    Han lär ha varit DJ (nånstans har jag snappat upp att han är polare med Rob'n'Raz, vilket gör dessa osannolika gammelbockar ännu osannolikare) och verkade i den av Gud glömda genren "kverulantpop" eller "missnöjesmuzak".

    William Freestyle (troligtvis artistnamn) tillhör de artister som inte har nån direkt sångröst. Han kompenserar detta med att istället deklamera sina texter och låta refrängerna sjungas av en kör med bl.a. Sten Nilsson från Sten & Stanley. Musikaliskt bygger det på kända melodier som någon verkar framföra på elorgel, och som William satt nya gnälliga texter till. Som i "Nu släckas åter ljusen i min lilla stad":

    Vi tog en promenad genom vår ungdoms stad
    Hann ville passera våra gamla ställen
    där vi förr alltid möttes på kvällen
    och försökte fånga lite av våra skratt
    som ekat här mången uppsluppen natt


    Detta f.ö. framfört med den minst uppsluppna röst som kan tänkas (= ofrivillig humor). Annars handlar låten förstås om att allt fint är borta och allt nytt fult:

    Och Grand, vår fina bio,
    har stått tom sen 69
    Hanssons butik har skylten kvar på taket
    Han stängde när centralorten öppnade supermarket


    William kommenterar i princip allt i det svenska åttitalssamhället, och kommer till en genomgående slutsats: det var bättre förr.

    Strömmens stränder är fulla av ränder
    som inte hör dit
    En del är döda änder
    men det mesta är människoskit


    William Freestyle varierar ju så klart ämnet lite. Låten "Massmedia-love" handlar om att massmedia är dåligt, låten "Fårfarmaren" om att jordbrukspolitiken är dålig, låten Bröllopsmässa om att kvinnorörelsen är dålig – medan låten ”Sverige” handlar om att allt är dåligt.Skriven efter Donna Fargos "United States of America" och odödliggjord genom sleazefarfar Eddie Meduza är "Sverige" Freestyles mest kända verk. I det lämnas verkligen ingen osedd; det finns tammefan inte en sak i såssarnas förbannade Sverige som inte är åt helvete:

    Jag tackar alla punkare och alkoholister så att min fru och mina barn
    slapp gå ensamma på stan
    Min mormor och morfar tackar för nygammal vals
    och att de slapp gå ut alls
    Jag tackar massmedia för att de gör livet rikare
    och får mej att förstå
    att knarkungar, rånare, advokater och skattesmitare
    har det så svårt så

    Jag tackar för alla ungdomars fria uppfostran utan stränga vanor
    De gör så roliga mönster på stolarna i våra tunnelbanor
    Och fängelsevården som förbättras och befrias från strapatser
    så att vi slapp att bygga fler daghemsplatser


    Så såg alltså Sverige – "med fåglar som snarkar och midsommarjäntor som knarkar" – ut 1982. Idag gissar jag att William Freestyle nostalgiskt tittar tillbaka på 1982, tiden före det förhatliga Internet och allt annat otäckt nytt som kommit sen dess.

Post Title

Högerhittar del 3: William Freestyle.


Post URL

https://aciksexygirls.blogspot.com/2009/01/hogerhittar-del-3-william-freestyle.html


Visit Acik Sexy Girls for Daily Updated Wedding Dresses Collection

Popular Posts

My Blog List

Blog Archive