Fria Proteatern glöms ofta bort när proggens historia ska skrivas. De var långt ifrån den gren av musikrörelsen som idag känns hippare än nånsin, flummarna, expressionisterna, de som experimenterade med taktbyten och cannabis. De var inte riktigt lika knäppt sekteristiska som Knutna Nävar.
De var förvisso in i helvete röda och revolutionära. Innan de blev Fria Proteatern var de en popgrupp och några Dramaten-anställda som for till Norrbotten och gjorde en pjäs om de olidliga arbetsförhållandena vid de statliga järnverken. Gruppen hette NJA-teatern, pjäsen NJA-gruppen och det blev ett jävla liv när den gick i teve. Det blev också en barnbok och "Balladen om Olsson", där gruppen tog parti för en arbetare som knivöverföll ingenjörn.
Mest kända bland de medverkande var Tomas Bolme och Stig "H:son-Larsson" Engström. Anders Linder från Ville, Valle & Viktor var också med inledningsvis.
Greppet att göra pjäser från arbetsplatser finslipades av husförfattarna Carsten Palmaer och Gunnar "Dr Gormander" Ohrlander. "Typerna & draken" skildrar bråken mellan Bonniers ("draken") och grafikernas fackklubb ("typerna"). Den går igenom nittonhundratalets strejkhistoria med svartfötter hit och arbetsmiljö dit.
"Bonnieroperan" - ett revyartat nummer i föreställningen - är proggen när den som är roligast, djupt kända spydigheter levererade med i alla fall nån rudimentär form av finess:
Vi är en liten familj
med ganska blygsamma vanor
Vi lever enkelt och anspråkslöst
fast vår familj har anor
Varför ska mänskan jämt
efter guld och ära sträva?
Vi är nöjda med det lilla vi har
Det viktiga är inte att äga
Fast kanske en liten fabrik
i allra största enkelhet
"Bonnieroperan" framfördes av några av gruppens framträdande män. Mia Benson, jämte Bolmes fru Elisabeth Nordkvist den mest profilerade kvinnan, fick sjunga Bonnieroperans antites med den talande titeln "Vi skyddsombud kräver vetorätt". En sång lika tråkig som den låter, lika torrt redovisande, lika förnumstigt pedagogisk:
Vi skyddsombud kräver vetorätt
så vi kan stoppa en farlig process
eller förhindra en olycka
som händer på grund av stress
Vi kräver lagar som skyddar oss
mot gas, gift, smygande död
Lagen ska skydda våra liv
och vara oss till stöd
Man sitter som en gisslan
i en skyddskommitté
och kräver förbättringar år efter år
som möts av förstående min
men de gör ändå ingenting
innan en olycka händer
Bolaget vägrar att skydda oss
Därför ska vi tvinga dem dit
Lagen ska vara ett skydd för oss
och inte för deras profit
Notera att budskapet i sticket är så viktigt att det inte ens behöver rimma.
Fria Proteatern är på en gång det bästa - engagemanget, lidelsen, humorn - och det sämsta - testuggandet, självtillräckligheten och, är jag rädd, manschauvinismen - med det vi kallar proggen. De är värda att bevaras för eftervärlden, inte bara för sin lysande Vysotskij-föreställning som nu tydligen tas upp igen för lyckliga stockholmsbor.
Men just "Vi skyddsombud kräver vetorätt" kan ni glömma i samma sekund ni scrollat er härifrån.
De var förvisso in i helvete röda och revolutionära. Innan de blev Fria Proteatern var de en popgrupp och några Dramaten-anställda som for till Norrbotten och gjorde en pjäs om de olidliga arbetsförhållandena vid de statliga järnverken. Gruppen hette NJA-teatern, pjäsen NJA-gruppen och det blev ett jävla liv när den gick i teve. Det blev också en barnbok och "Balladen om Olsson", där gruppen tog parti för en arbetare som knivöverföll ingenjörn.
Mest kända bland de medverkande var Tomas Bolme och Stig "H:son-Larsson" Engström. Anders Linder från Ville, Valle & Viktor var också med inledningsvis.
Greppet att göra pjäser från arbetsplatser finslipades av husförfattarna Carsten Palmaer och Gunnar "Dr Gormander" Ohrlander. "Typerna & draken" skildrar bråken mellan Bonniers ("draken") och grafikernas fackklubb ("typerna"). Den går igenom nittonhundratalets strejkhistoria med svartfötter hit och arbetsmiljö dit.
"Bonnieroperan" - ett revyartat nummer i föreställningen - är proggen när den som är roligast, djupt kända spydigheter levererade med i alla fall nån rudimentär form av finess:
Vi är en liten familj
med ganska blygsamma vanor
Vi lever enkelt och anspråkslöst
fast vår familj har anor
Varför ska mänskan jämt
efter guld och ära sträva?
Vi är nöjda med det lilla vi har
Det viktiga är inte att äga
Fast kanske en liten fabrik
i allra största enkelhet
"Bonnieroperan" framfördes av några av gruppens framträdande män. Mia Benson, jämte Bolmes fru Elisabeth Nordkvist den mest profilerade kvinnan, fick sjunga Bonnieroperans antites med den talande titeln "Vi skyddsombud kräver vetorätt". En sång lika tråkig som den låter, lika torrt redovisande, lika förnumstigt pedagogisk:
Vi skyddsombud kräver vetorätt
så vi kan stoppa en farlig process
eller förhindra en olycka
som händer på grund av stress
Vi kräver lagar som skyddar oss
mot gas, gift, smygande död
Lagen ska skydda våra liv
och vara oss till stöd
Man sitter som en gisslan
i en skyddskommitté
och kräver förbättringar år efter år
som möts av förstående min
men de gör ändå ingenting
innan en olycka händer
Bolaget vägrar att skydda oss
Därför ska vi tvinga dem dit
Lagen ska vara ett skydd för oss
och inte för deras profit
Notera att budskapet i sticket är så viktigt att det inte ens behöver rimma.
Fria Proteatern är på en gång det bästa - engagemanget, lidelsen, humorn - och det sämsta - testuggandet, självtillräckligheten och, är jag rädd, manschauvinismen - med det vi kallar proggen. De är värda att bevaras för eftervärlden, inte bara för sin lysande Vysotskij-föreställning som nu tydligen tas upp igen för lyckliga stockholmsbor.
Men just "Vi skyddsombud kräver vetorätt" kan ni glömma i samma sekund ni scrollat er härifrån.
Post Title
→Låtar som av naturliga skäl aldrig blivit hittar del 1: Vi skyddsombud kräver vetorätt.
Post URL
→https://aciksexygirls.blogspot.com/2009/01/latar-som-av-naturliga-skal-aldrig_21.html
Visit Acik Sexy Girls for Daily Updated Wedding Dresses Collection