IOGT sångfestival del 4: Jag är en ung godtemplartjej.

    Det här är - i vissa, ytterst smala kretsar ska säjas - en Klassiker. Insjungen av Jeja Sundström och Bengt Sändh på deras obskyra LP "Sockerdrick - Swänska pekoral" (1978). Ofta spelad av Lasse O´Månsson i hans och Bertil Petterssons radioprogram Plattmassörerna (sjuttital).

    Det är, vill jag påstå, en hurtfrisk text. Temat är att man inte bör dricka sprit (eftersom det blir "sånt söl"), men att man ändå kan vara ung och ropa hej och sjunga livets lov.

    Jag är en ung godtemplartjej
    Jag dricker inte sprit
    Tag ingen flaska hit
    Jag smakar inte brännvin
    och inget mellanöl
    Jag dricker inte heller vin
    Jag trivs ej med sånt söl

    Men jag är glad
    Är ständigt glad
    Jag är en ung godtemplartjej
    Som ropar hej!
    Och sjunger livets lov


    Från att vara glad utan sprit glider texten hastigt in på att vara glad i största allmänhet, ett resonemang i rakt nedstigande led från Kungens lilla piga som var på ett strålande humör trots att hon fick sova bredvid katten. Den underliggande tankegången här är väl att man ska vara nöjd med det man har, oavsett om man är slav eller slavägare.

    Det är så klart ett reaktionärt resonemang. Och enfaldigt.

    Jag älskar livet sånt det är
    Jag klagar aldrig jag
    Det är för mej en lag
    Jag föddes uppå BB
    utav en fattig mor
    Hemma led vi brist på allt
    så nöden den var stor

    Men jag är glad
    Är ständigt glad…


    Sen blir texten mer konkret igen. Nu handlar den väldigt pang på om organisationen IOGT (som i den skånska folkhumorn blev "Idioter Och Gamla Tosingar") och dess positiva inverkan på sångens jag.

    För er som aldrig har känt behovet att organisera er nykterhet: dom lokala godtemplarföreningarna kallades alltså "loger". Det har alltså inget med "logen" som i logdans att göra:

    Jag tidigt kom i logen med
    Jag blev snart tjänsteman
    Jag snart mej hemma fann
    Säj varför dricker folk sånt där
    när det finns sockerdrick
    Kan inte alls förstå det där
    sen jag till logen gick

    Men jag är glad
    Är ständigt glad…


    Jag har ingen aning om när den här låten är skriven, men referensen till mellanöl (som började säljas 1965) kan betyda att den är jämnårig med insjungningen från 1967. Det innebär att samma år som Monterey-festivalen, Summer of Love och Lundells vilda hoppande i en bassäng, samma år som du-reformen, bildandet av det svenska FNL och Jag är nyfiken - gul, året innan studentrevolterna och tredagarsockupationen av det egna kårhuset, stod Liesbeth Berg och sjöng till elorgelkomp att hon föredrar "sockerdrick".

    Lite credd ska hon väl ha för sitt mod att vara ohipp. Men textförfattaren ska fanimej inte ha nån credd. Han ska ha stryk.

Post Title

IOGT sångfestival del 4: Jag är en ung godtemplartjej.


Post URL

https://aciksexygirls.blogspot.com/2008/10/iogt-sangfestival-del-4-jag-ar-en-ung.html


Visit Acik Sexy Girls for Daily Updated Wedding Dresses Collection

Popular Posts

My Blog List

Blog Archive