IOGT Sångfestival del 1: Jag har älskat en yngling.

    Tack vare min gode vän Jesper Rönndahl har jag äntligen kommit över den sextitals-EP med titeln "IOGT Sångfestival" som jag lyckades glömma kvar när jag lämnade Sveriges radio för några år sen. Det är ett enastående stycke vinyl. Fyra låtar som handlar om att inte dricka sprit, framförda av barn och norrmän och folk som bara låter konstiga.

    Fullt medveten om behovet av en nykterhetsrörelse en gång, när nästan halva befolkningen faktiskt röstade för ett totalt spritförbud och den andra halvan höll på att supa ihjäl sej, i en tid när mänskligt tidsfördriv alltid förutsatte organisation och sammankomster, tycker jag ändå att fenomenet nykterhetsrörelse är lite lustigt. Alltså att man träffades för att inte dricka sprit.

    På håll känns det lite som att samlas för att inte paddla kanot och inte runka bulle.

    Första spåret på IOGT Sångfestival - och vilken festival sen! - heter "Jag har älskat en yngling". Den framförs av Christa Berger, som sen helt verkar ha försvunnit från rampljuset. Hon sjunger till avmätt pianokomp på en dialekt som kan vara norsk brytning eller talfel. Texten är ... ja, "bra" är väl fel ord. Texten är ... annorlunda.

    Jag har älskat en yngling
    Jag gör det nog än
    Han var vacker och god
    En verklig god vän
    Men det fanns dock ett men:
    Han använde sprit
    Han drack med kamrater jag ej tyckte om
    En kväll när han kom var han full
    Han kunde då knappast stå lull

    ("Lull" vill jag påstå är ett tredje gradens nödrim, dvs. "icke-existerande ord som slängts in för ljudlikheten".)

    Han försökte mej vinna,
    hans sladdriga tal
    var tillräckligt för mej
    att fatta mitt val
    ”Det är slut nu, du Jan!”
    Han börja´ ta ton
    Han var långt från sej lik, han var dock min vän
    Han försökte med helt nya ord
    Men jag samlade också nytt mod

    ("Ord-mod" är andra gradens nödrim, dvs. "ord som nästan rimmar på pappret och inte alls i praktiken".)

    Gå ifrån mej, jag sa
    Kom ej hit mer nån dag
    Kom aldrig, nej aldrig mer hiiiiit
    Gå ifrån mej, jag sa
    Kom ej hit mer nån dag
    Om du inte kan lämna all spriiiit

    Jag har älskat en yngling, jag nämnt den vid namn
    Jag skulle idag honom bjudit min famn
    Men vi nådde ej hamn
    Jag kan ej med sprit
    Jag har sett allt för mycket, för mycket av det

    ("Sprit-det" är ett fjärde gradens nödrim: "ord som inte rimmar alls men enkelt kunde ha gjort det". Visst hade "skit" dessutom varit mycket mer effektfullt istället för "det"?)
    Det är helnykterhet hos min vän
    Jag vill se om han kommer igen


    Som motvikt till den ganska ymniga flora av artister som bearbetar onykterheten - jfr Bellman, Cornelis, Lundell (fram till 1989), Guns´n´Roses, Rolling Stones, Mötley Crue, Arne Weise, Cypress Hill - fyller Christa och hennes helnykterhetsuppmaning givetvis en funktion.

    Som musikaliskt verk är den mistlig, förglömlig och omkullrunkelig.

Post Title

IOGT Sångfestival del 1: Jag har älskat en yngling.


Post URL

https://aciksexygirls.blogspot.com/2008/10/iogt-sangfestival-del-1-jag-har-alskat.html


Visit Acik Sexy Girls for Daily Updated Wedding Dresses Collection

Popular Posts

My Blog List

Blog Archive