De åtta intressantaste citaten från de 23 första sidorna av "Tusen och en natt".

    Av olika skäl har jag fått vänta med att, rent fysiskt, kasta mej över Sten-Åke Cederhöks "Teaterminnen" för att istället förkovra mej i den orientaliska klassikern "Tusen och en natt". Det är en ganska svårforcerad text, åtminstone för såna som jag som har svårt att skilja djinner från efriter. På en vecka har jag inte kommit längre än till sidan 23 (okej, då har jag slunkit emellan med Alf Robertson-biografin en gång till), men samtidigt kan en del av mej tycka att det är fullt tillräckligt.

    Åtminstone tillräckligt för att sluta mej till omdömet att innehållet emellanåt är ganska grovt och människosynen många gånger ganska krass. Visst, jag känner till att Pasolini filmatiserade sagosamlingen som en del i sin erotiska klassiker-trilogi (övriga var "Decamerone" och "Canterbury tales"), men samtidigt gavs den ut av Barnbiblioteket Saga i nittonhundratalets begynnelse. Den versionen måste ha varit rejält friserad. Jag menar rejält friserad. Och - samt - kanske - men - nej. Och då tog vesiren henne till sitt hm hm där han hm hm henne så hon blev alldeles hm hm. Ali Baba och de fyrtio hm-hm. Etcetera.

    De citat jag lyft mest på ögonbrynen åt, i kronologisk ordning:

    Sid 7: Och där fann han sin gemål liggande på divanen där hon lät sig omfamnas av en av hans egna svarta slavar. Vid denna åsyn förmörkades hans själ och han tänkte: Händer sådant när jag nätt och jämnt har lämnat min stad, vad kan jag då inte vänta mig av denna otuktiga kvinna om jag blir borta en längre tid? Och därmed drog han sitt svärd och högg ihjäl båda på divantäcket.

    Sid 8: Drottningen ropade: 'Hallå, Massaud!' och strax kom en kraftig neger springande och omfamnade henne och hon omfamnade honom i sin tur. Så välte negern henne på rygg och tog henne. På detta tecken kastade sig alla slavarna över var sin slavinna. De fortsatte länge med denna lek och slutade inte med kyssar och famntag och allehanda lustigheter förrän dagen grydde.

    Sid 10: [H]on kom emot dem och sade: "Skynda nu och stöt era lansar i mig, hårt och häftigt, annars väcker jag anden!" Sjahriar sade i sin rädsla till Sjahzaman: "Ack, broder, du får göra det först." Men han svarade: "Nej, du måste föregå med gott exempel, du är äldre än jag." De började egga varandra med blickar och tecken och av rädsla för anden gjorde båda vad hon befallde. När de var alldeles utsugna sade hon till dem: "Ni är ju riktigt duktiga!"

    Sid 11: Då kung Sjahriar kom hem till sitt slott lät han hugga huvudet av sin gemål och likaledes slavinnorna och slavarna. Därpå befallde han sin vesir att varje kväll föra till honom en ung orörd flicka. Och när natten var slut dödade han henne. Detta fortsatte han med i tre år.

    Sid 13: [T]uppen sade: "Vid Allah, vår husbonde är sannerligen klent utrustad på förståndets vägnar. Jag har femtio hustrur och klarar mig fint med att tillfredsställa den ena och gräla på den andra. Han har bara en enda men vet inte hur man ska bära sig åt med henne. Ändå behöver han bara gå ut och skära en bastant käpp och rusa in i hennes rum och ge henne ett kok stryk så att hon nätt och jämnt hinner ångra sig innan hon blir ihjälpryglad. Och i fortsättningen kommer hon inte att besvära honom med tjat om vad det vara må." Då husbonden hörde detta [den aktuella husbonden förstår nämligen tuppspråk - det minst spektakulära i historien, bloggarens anm.] tändes åter förståndets ljus hos honom och han beslöt att prygla upp sin hustru.

    Sid 16: Köpmannen berättade då alltsammans och shejken blev mycket förbluffad och sade: "Vid Allah, min broder, din dårskap är stor och din historia är så häpnadsväckande att om den vore skriven med en nål i inre ögonvrån skulle den vara något för en allvarligt tänkande man". [Inte spektakulärt så mycket som svårbegripligt, bloggarens anm.]

    Sid 17: "Därför tog jag en bihustru som efter Allahs nåd födde mig ett barn av mankön, skön som den uppåtgående månen, med välbildad kropp, stora ögon och ögonbryn som möttes i pannan".

    Sid 22-23: "Då gav hon mig lite vatten och sa: 'Om du träffar din hustru sovande så stänk det här vattnet på henne och hon blir sådan du önskar.' Jag fann henne verkligen sovande och stänkte på henne av vattnet och sa: 'Lämna din nuvarande hamn och bli en mula.' Och i samma ögonblick blev hon en mula."

    Så. Då har jag bara 190 sidor kvar. I del 1, vill säja.

Post Title

De åtta intressantaste citaten från de 23 första sidorna av "Tusen och en natt".


Post URL

https://aciksexygirls.blogspot.com/2011/01/de-atta-intressantaste-citaten-fran-de.html


Visit Acik Sexy Girls for Daily Updated Wedding Dresses Collection

Popular Posts

My Blog List

Blog Archive