Var är skämtet, Povel?

    Dags åter igen att vädja till min bildade läsekrets (jag har tidigare bl.a. fått hjälp att knäcka några karikatyrer i den gamla satirserien Ratte). Stora delar av mitt liv har jag gått runt och nynnat på Povels gamla ”Var är tvålen?”, en låt jag egentligen har ett kluvet förhållande till då jag misstänker att den inspirerat mer än en barbershopgrupp vid olika tekniska högskolor.

    ”Var är tvålen?” kommer från den briljanta parodifilmen ”Ratataa” och är typiskt Povel-nonsens. Han hade inga problem att ägna många minuter av djärva rytmer och nyskapande arrangemang åt perifera ämnen: en låt handlar helt om purjolöksskräck, en annan om att vägen till Curacao gyngar så.

    Uppbackad av manskör sjunger Povel med väl valda nödrim om vikten av att ha tvål med sej ner i badet: ”att sin lekamen löga/ lönar föga/ utan tvål”, ”utan lödder/ badar slödder”, "utan tvålen blir du blott och bart en badande barbar".

    Och så dyker de där historiska referenserna upp som är legio i äldre tiders skämtvisor; det här var för tusentals år sen (1957) då folk i gemen faktiskt kunde sin Bibel och skolan lärde ut årtal för krig och kungadödar.

    Jag är med på raderna:

    När Susanna låg i badet för att öva sim och crawl
    hade Joachim rest in till Babylon att köpa tvål


    De syftar kort och gott på den apokryfiska, av Bellman besjungna, berättelsen om hur Joachims hustru Susanna tar ett bad och råkar kåta upp två gubbar, som blir sura när hon inte vill ligga med dem och som hämnd försöker sätta dit henne för hor (been there, done that).

    Däremot förbryllas jag av texten:

    Litervis champagne i karet
    hade Madame Pompadour
    Trettitvå när hon klev i
    och trettitre när hon klev ur


    Vad betyder det? Vad är det Povel försöker säja oss? Madame de Pompadour var mätress till Ludvig XV, känd för sitt intriganta beteende och sin oöverträffade förmåga att göra av med andras pengar på lyx. Är poängen med stroferna att hon var gränslös?

    För det kan väl inte vara så att Povel Ramel, baronen som gav sej själv ett löfte att undvika snuskerier i skämt, i ett filmlustspel från femtitalet, antyder att en ärad kvinnlig slottskollega kissar i badet?

    Djupt tacksam för tydliggörande.

Post Title

Var är skämtet, Povel?


Post URL

https://aciksexygirls.blogspot.com/2009/10/var-ar-skamtet-povel.html


Visit Acik Sexy Girls for Daily Updated Wedding Dresses Collection

Popular Posts

My Blog List

Blog Archive