Bondskt, mustigt och skabröst.

    "Fula visboken" är en vetenskaplig antologi sammanställd av folklivsforskaren Bengt af Klintberg och visforskaren Christina Mattsson. Det är alltså inte fråga om nåt pornografiskt eller snaskigt, utan om en ren dokumentation av visor som traderats i drängkammare, på logement och så fort prästen varit utom synhåll.

    Somliga av visorna - och fler därtill - sjöngs in av Bengt Sändh och Finn Zetterholm på den klassiska LP:n Folklår, som Konsum på sin tid vägrade distribuera pga det pornografiska innehållet (de fortsatte dock att sälja herrmagasin).

    För oss med lite enklare sinne för humor är det bitvis en fröjd att läsa. Det är väldigt folkligt. Jag såg en gång Bengt Sändh sjunga snapsvisan om Sjöbloms dass i teve. Han introducerade vers 2 med att varna för att den var "lite ekivok":

    När kukarna stå som hammarskaft
    och fittorna rinna som hallonsaft
    Ja, då är det vår
    - Se upp där inne! Nu kommer den!
    Ja, dåååå är det vååår!


    Annars kan man konstatera att populära figurer som Pablo Fransisco eller Petra Mede antagligen skulle ha gått hem även för hundra och tvåhundra år sen. Snusket är väldigt explicit och oneurotiskt. Det är många kukar som liknas vid olika styva föremål i naturen, många kuttor som rinner och dryper och grinar och flinar.

    Intressant är att många visor uppenbart kommer från en tvekönad miljö. Man föreställer sej gärna att snuskfaktorn är som högst på båtar och regementen där karlar kan gå runt och vara primitiva utan att störas av kvinnors krav på civilisation. Men många visor beskriver könsakten ur bägges perspektiv:

    Och flickan börjar känna
    emellan gossens lår
    - Vad är det för ett oxehorn
    som här emellan står?

    - Det är väl inget oxehorn
    fast att du tycker så
    Det är den bästa fålan
    som finns på far mins gård

    Och gossen börjar känna
    emellan flickans lår
    - Vad är det för en enebusk
    som här emellan står?

    - Det är väl ingen enebusk
    fast att du tycker så
    Det är den bästa källan
    som finns på far mins gård

    Och är din fåla törstig
    så vattna'n i min damm
    Och tar du av han grimman
    så går han längre fram
    Kvinnorna är sexuella subjekt som inte tvungetvis retas och lockar och inte tvungetvis behöver övertalas, utan som initiavtagande uppskattar köttsamban:

    När du kommer på min buk
    juckeligreina
    tar du fram din tolv tums kuk
    emellan beina

    När du är emellan lår
    juckeligreina
    får du allt se hur taskan slår
    emellan beina

    Och när du har pumpat kuttan full
    juckeligreina
    så tag i röven och stjälp omkull
    emellan beina
    Juckeligreina emellan beina
    Tjilivilivppan boj hurra!


    Och mer än en visa beskriver hustrur som tröttnat på sina makars sviktande prestationsförmåga och som därför med gott samvete går och lägger sej med knektar och husarer (som genomgående beskrivs som särskilt potenta).

    - Jag tror att satan rider dej,
    sade bonden
    - Ja, rider han mej, så bor han i dej,
    för att du så lite gängar mej,
    svarade bondens hustru


    Andra visor vittnar, mitt i sin frispråkighet, om en sexualmoral vi eventuellt har gjort oss kvitt. "Tre pigor på Kinnesta gål" får besök av "tre djäknar" som, efter vad jag förstår, våldtar dem. Mot slutet av visan är det pigorna och inte djäknarna som blivit dömda för fördärv:

    Och när nu dagen på himlen blev ljus,
    hej visp upp i knappen!
    så stodo tre horor och torkade sin mus
    för de var stuckna på lappen
    och runkade på busken
    för bullerumbum fallallerilej


    I en annan visa är det tre sjömän som förgriper sej på tre jungfrur. Sjömännen straffas visserligen genom att sjökapten låter dem smaka daggen, men tröstar sej i slutstrofen:

    - Snart bliver vårt ryggskinn helt igen,
    men flickan får aldrig sin mödom igen
    Sjung hopp faraderalla sin mödom igen


    Festligast är de hädiska visorna - "jungfru Maria var helig och kåt", "Israels barn hade kukar små" - och den bildrika historien om hur den store och starke gossen hämnas på polisen som avbryter omfamningen med en ung och fager flicka:

    Han kokade en soppa på kuttan av ett bi
    och lade femton tuppkukar och stånkanpulver i

    I stadens alla brunnar han hällde sin mixtur
    och snart så märktes verkan på människor och djur
    På varje gammal kärring och varje gammal märr
    stod kuttan våt och slaskig och alltid uppå spärr


    Resten av visan kan ni säkert: priset stiger på ljus, "prosten stod på torget och slog en stilla runk" och till slut spikas "en kutta och en kuk" upp på rådhusporten där allmänheten för en, förhoppningsvis överkomlig, penning kan göra sej av med byxklådan.

    Jag vill än en gång understryka att det hela är hämtat från en vetenskaplig skrift. Tommy Nilsson var inte först (även om han veterligt är den enda som har sjungit om att knulla med just Malin Berghagen). Så länge folk har jufsat har jufsandet benämnts och besjungits.

    1800-talets förljugna skönandar till folkkulturbevarare - bröderna Grimm i Tyskland, Richard Dybeck här - hade en tendens att censurera, i sin fåfänga jakt på den ädla sunda ursprungliga folksjälen. I gamla uppteckningar har åtskilliga verser ersatts med korthuggna kommentarer: "otryckbart", "olämplig text" etc.

    Vad af Klintberg och Mattsson gjorde - boken är från 1977 - var naturligtvis en angelägen och vetenskapligt hederlig kulturgärning. Utan dem skulle få av oss använda ord som "tolvtumskuk" och "knektemansräl" på daglig basis.

Post Title

Bondskt, mustigt och skabröst.


Post URL

https://aciksexygirls.blogspot.com/2009/10/bondskt-mustigt-och-skabrost.html


Visit Acik Sexy Girls for Daily Updated Wedding Dresses Collection

Popular Posts

My Blog List

Blog Archive