Den enfaldige gudomen.

    Gardell brukade förr i tiden - när han ännu var relevant - citera juridikprofessorn Peter Noll: "Man ska vara tolerant med allt utom när dumheten parar sig med makten". (Gardell fortsatte sen med att säja "med Ny Demokrati i riksdan är det precis vad som har hänt!", varpå han ställde sej i segerpose och inväntade publikens jubel. And no further comments.)

    Jag förstod inte då, och förstår inte nu, varför man ska invänta ögonblicket då dumheten får makt. Det finns ingen anledning att tolerera dumheter från åsidosatta och halta och lytta heller.

    Sommaren 2006 producerade jag ett radioprogram som hette "Meningen med allt". Programmen var tematiskt arrangerade kring Stora och Viktiga ämnen som Sex, Död och Djur. Sissela Benn som Filippa Bark och David Wiberg som Marcus Birro orerade kring ämnena, Ada Berger intervjuade experter och resonerade eftertänksamt med Maja Salomonson. Ett återkommande inslag var enkäter på stan, som Liv Strömquist och Gustav Tegby var ute och gjorde.

    I det första programmet var temat Gud. Liv frågade förbipasserande vad dom skulle göra om dom vore Gud. En kvinna ur begåvningsreserven svarade: "Ja... ta bort alla invandrare från Malmö".

    Jag lät detta fantastiska uttalande slinka med i programmet. En mellanchef såg bekymrad ut och ville veta varför. Enligt Sveriges radios policy ska inte sånt stå oemotsagt. Jag hade nog inget bra svar. Det har jag aldrig förrän en god stund efter att den som frågat gått. Sanningen var nog att jag tyckte det var humor. Jag fnissade hysteriskt när jag första gången hörde citatet.

    Det blottar en så ohyggligt snäv världsbild. Kom igen, du kan bli Gud! GUD! Du är Allsmäktig! Du har Hela Världen i din hand! Du kan göra knäck av kottar, byta plats på Hjo och Australien, sätta horn i pannan på Jarl Alfredius och få Jan Myrdals mustasch att snurra. Du kan skapa fred, hindra växthuseffekten, lindra ischias och göra cancer till en kakbit. Du kan göra Allt! Du kan höja och sänka haven, expandera universum, smälta glaciärer, skapa nya djurarter, ja, jag vet att bollen är hemma, men jag försöker skapa en stilistisk effekt här.

    Det var hennes lätt begränsade perspektiv på tillvaron som gjorde att jag fnissade. Allt hon ville i livet var att ta bort invandrarna från Malmö (jag gissar att hon menade utlandsfödda, strikt tolkat är en eslövsfödd som jag också invandrad i stan). På dag 1 som Gud skulle hon låta några bussar köra runt i miljonprogramsområdena och sen dumpa dom där 80-90 000 människorna i Vellinge och Svedala. På dag 2-7 skulle hon vila.

    Samma kvinna letade f.ö. läääänge i minnet - "Lennart? Nä, vad heter han?" - innan hon kom på namnet Göran Persson, vid tillfället landets statsminister.

    Jag såg inte då och ser inte nu nån anledning att vara tolerant med henne. Javisst, hennes ynkliga världsbild gör så klart att jag kan känna en viss nedlåtande sympati, hennes brist på intellektuell stimuli kan kanske göra mej beklämd, hennes torftiga liv kan eventuellt framkalla en smula medömkan. Men tolerant? Skulle inte tro det.

    Dumhet är dumhet och dumhet är en käpp i hjulet på civilisationen. Den ska visas upp, skrattas ut och pissas på.

    Oavsett om det är nån med riksdagsplats eller en enfaldig varelse stoppad på gatan i Malmö.

Post Title

Den enfaldige gudomen.


Post URL

https://aciksexygirls.blogspot.com/2008/04/den-enfaldige-gudomen.html


Visit Acik Sexy Girls for Daily Updated Wedding Dresses Collection

Popular Posts

My Blog List

Blog Archive