Uggel-Guggel.

    Bonniers Malmö-Lund-bilaga, Sydsvenskan, rapporterar om ett gammalt Rune Andréasson-manus som först nu tecknats upp och publicerats av Bamseredaktionen. Det handlar, lika oväntat som logiskt, om en flicka som blir lapplisa för att försörja sina småsyskon och om hur popsångaren Uggel-Guggel skriver en smädespopdänga - för att strax därpå få se sina barn påkörda när trafikkaos uppstår.

    Ja, vi minns väl alla den subtila, karlgerhardskt finurliga satirvisan "Pf", signerad Magnus Uggla:

    Det verkar va ett krav för att
    bli parkeringsvakt:
    taskig feja, liten och tjock och
    kroniskt människoförakt
    Hon ska älska att skriva ut böter,
    hålla hårt på lagen,
    va' stolt för sin fina licens
    Och vad det gäller hennes charmiga sätt
    kan man tro att hon ständigt har mens


    Inte minst refrängen är sådär utsökt fiffig, raffinerat spetsfundig i rakt nedstigande led från Jonathan Swift och Oscar Wilde:

    I drömmen kör jag på
    alla blåklädda pissfitter
    En sur blir mör när hon hamnar bland
    bensin, plåt och glassplitter
    En får andningsnöd, en hjärtattack
    när dom landar upp på huven
    och förstör min lack


    Jag kan förstå att Rune Andréasson blev indignerad när han hörde den där käcka visan för sisådär tjugoett år sen. Som den moralist han var tyckte han antagligen att lapplisorna är nödvändiga för att hålla Mercedesarna borta från invalidparkeringarna. Rune Andréasson drog sej aldrig för att behandla ämnen som upprörde honom i fabelserier. På kuppen blev han rik, älskad och bespottad - en meningsfull livsgärning om ni frågar mej.

    För egen del tycker jag dock att det är trist att inte den svenske artist som oftast och mest liderligt häcklat parkeringsvakter fick sin seriemotsvarighet. Jag tänker naturligtvis på Bengt Sändh:

    Fru Svensson har fått värkar och ropar på sin man
    som blir nervös och galen och springer allt han kan
    att hämta deras bil och få in sin lilla fru
    Mot Uppsala går färden, man far som ett jehu
    Han hjälper frun på BB in för tiden den är knapp
    På bilen sätter lapplisan en felparkeringslapp
    På frågor svarar Lisa med en förnumstig min:
    "Jag gjorde blott mitt jobb och jag följer det på rutin"

    ("På rutinens brant")

    Uti en film som TV visa
    där strippade en parkeringslisa
    Protester hörde man nästa dag
    ifrån lapplisornas lag [...]

    Dina lappar vill vi slippa
    Ta ett heltidsjobb som strippa!
    Lappar vill jag inte se
    men en strippa gör succé!

    ("Visa till Lisa")

    Det retar mej att den gode Rune inte retade sej på den gode Bengt. Jag hade mer än gärna sett Bamse-figurer som Bengt Sländha. Alternativt Bengt Sähl.

    TILLÄGG: min vän Martin Kristenson upplyser mej - och alla andra intresserade - i ett mejl att den tevevisade film Sändh syftar på i sin låt från 1972, naturligtvis är den italienska trashdokumentären "Sweden - heaven and hell" (visad i svensk TV december 1971). Anteckna noga, barn.

Post Title

Uggel-Guggel.


Post URL

https://aciksexygirls.blogspot.com/2010/10/uggel-guggel.html


Visit Acik Sexy Girls for Daily Updated Wedding Dresses Collection

Popular Posts

My Blog List

Blog Archive