I folkviseton.

    All heder åt clownen Manne och textildrottningen Gunila Axén, men av syskonen af Klintberg är det nog Bengt jag främst kan relatera till. Inte så mycket för att han fuskat med fluxus-poesi som för hans stora intresse för folkkultur (vilket vi alla vet är akademiska för "snusk").

    På lediga stunder ligger jag själv ibland och bläddrar i diverse samlingar med folkligt traderade visor och ramsor.

    Det som slår mej varje gång är hur folklig folkkulturen är. Under artonhundratalets nationalromantik var det ju på modet att gräva i allmogens sånger och sagor - bröderna Grimm, Richard Dybeck, Artur Hazelius - men det var en idealiserad allmoges idealiserade kultur man grävde fram. Man såg på folket som små obefläckade dilamm som tindrande gick och trallade om månar och dagg. (Mer om af Klintberg och artonhundratalets skönandar här.)

    Det gjorde så klart folket emellanåt. Folket trallade väl om det de såg omkring sej. Ibland - särskilt på nätterna - såg de så klart månen och ibland - särskilt sommarmorgnar - såg de så klart daggen. Ännu oftare såg de sprit och skit och barnmisshandel.

    Därav folkliga visor av typen:

    Dä sitter en fågel i pärenaträ
    Han sjonger e vacker vise
    "Kära mor, ge barna mat
    å möcke pisk utå rise"


    Så sjöng alltså folkets fåglar på förr-i-tiden. Och jag gissar att folket inte såg nån annan råd än att prygla sina barn, när nu en fågel så tydligt uppmanat dem.

    Nuförtiden är väl våld främst nåt som finns på dvd och i länder med mörkhyade människor, men fordom var våld vardag även här, i Sverige. Det kanske inte var så kul för den som utsattes, men förr var det heller inte meningen att man skulle ha så himla kul hela tiden.

    Mycket tyder också på att misshandel på förr-i-tiden var nåt fint, kärleksfullt och inte minst uppbyggligt. Därav följande glada julvisa:

    Ja, nu ä julen slut
    Nu har ja dansat ut
    å ingen fästman har jag heller
    Men stryk de har ja fått
    å de har gjort mej gott
    och mera får jag innan kvällen


    Man anar en humor här i botten. Inte humor som i "kul-för-att-det-är-absurt" utan som i "kul-för-att-det-är-sant" eller "kul-för-att-det-är-tragiskt", det vill säja det som numera heter "ironi" och alltså inte skapades av Andres Lokko 1992. Förutom av våld präglas många av dåtidens ramsor av en sorts illusionslöshet. Livet var helt enkelt inte så jädra festligt alltid, och det var heller ingen som dristade sej till att tro det. En halländsk ramsa gör en exposé över en drängparvels uppväxt:

    Ett två - lärde gå
    Tre fyra - lärde krypa
    Fem sex - plocka gäss
    Sju åtta - slog ut potta
    Nie tie - slipa lie
    Elva tolv - sopa golv
    Tretton fjorton - satt i lorten
    Femton sexton - vattna hästen
    Sjutton arton - gick på gatan
    Nitton tjugo - slog bonden i huvet


    Man hycklade helt enkelt inte förr. En småbarnsramsa från Jämtland lyder sålunda:

    Dure, dure, dockan min
    I skogen vilja vi skjuta
    Jag skall köpa pistolerna
    och jag vill lära dig skjuta

    Alla fåglar och alla djur
    de skola falla i backen
    och jag skall köpa dig en långhårig hund
    och han skall bita dem i nacken


    I Västergötland satte man å andra sidan pilten på knäet och ramsade glatt:

    Gubben och gumman skulle köra vall
    Gumman hon ville inte mota
    Gubben tog gumman, slog'na mot en tall
    så talla for upp med rota
    "Tack ska du ha
    för du slog mig så bra
    Nu ska jag mota
    i alla mina dar
    och gå du vall, gamla Broka"


    (Den sista uppmaningen till "Broka", gissningsvis en ko, känns något instraffad för nödrimmets skull.)

    Så nog verkar våld ha genomsyrat gårdagens samhälle. Men kom ihåg - man slogs renhårigt!

    (Källa: Fredrik Ströms "Svenska visor, ramsor och folkrim" 1968.)

Post Title

I folkviseton.


Post URL

https://aciksexygirls.blogspot.com/2010/10/i-folkviseton.html


Visit Acik Sexy Girls for Daily Updated Wedding Dresses Collection

Popular Posts

My Blog List

Blog Archive