Butts and ifs.

    Billy Butt är idag en knäckt och stukad man av klassiskt rättshaveristiskt snitt. En gång i tiden var han en galen skivbolagsdirektör, Bert Karlssons främste konkurrent och mannen som hittade Lisa Nilsson. Samt gav ut Loa Falkman, Tommy Körberg och Janne Malmsjö. Och skrev "Vår julskinka har rymt".

    Liksom för Bert var Billys främsta arbetsredskap telefonen. Bägge lär de ha ringt dagligen till alla nöjesjournalister de kände och kände till, vilket kan ge en hint om varför de inte alltid hade tid över till sina produktioner.

    Ändå blev Butt sur när tidningarna faktiskt skrev om honom. Detta eftersom tidningarna inte bara skrev att han var en gudabenådad kompositör som ledde ett klanderfritt skivbolag, utan också antydde i stora rubriker att han var en lurendrejare (och, ytterligare några år senare, "nöjesprofil" med taskig klang).

    Det var nåt med en guldskiva som Butt påstod att Lisa Nilsson eller möjligen Tommy Körberg fått, men där det vid närmre koll visade sej att Butt hade köpt de flesta plattorna själv (vilket inte riktigt räknas). Enligt Butt själv var det inte fråga om några skivor utan "T-skjortor" (se kommentarerna) och alltihop var således ett fabricerat scoop.

    "Avslöjaren" av denna "skandal" var dåvarande Arbetets dåvarande nöjeschef, Tony Kaplan (inom parentes den enskilda människa jag retat mej mest på i livet, vilket beror på att 1) vi hade Arbetet i mitt barndomshem, 2) Tony Kaplan är den mest reaktionäre fördomsfulle operettälskande jävla journalistpajas som krupit fram under en våt sten i skogen, och 3) jag trots allt haft ett ganska tryggt liv).Butt hanterade irritationen över detta avslöjande så som vi alla skulle ha gjort: han gav ut en discosingel där han listade vilka nöjesmurvlar han gillade och inte.

    När jag först kom till Sveriges land
    då var jag galen
    Kunde inte låta bli
    biltelefonen

    Jag ringde Magnus Jansson
    och sen till Stefan Sjöström
    Jag hade världens bästa grej

    Ninni Jonsson hon är så snäll
    Men ej Måns Ivarsson (den jäkeln)
    Min bästa vän är ju Lars Anrell
    Men även han kan
    som Tony Kaplan driva
    Med mej och min guldskiva
    Men nu så gör jag en helt själv

    De skriver bara skit
    De tror att jag är silly
    De kallar mej för parasit
    Men jag är bara Billy

    De skriver bara skit
    De tror att jag är rutten
    Men jag är ingen parasit
    För jag är bara Butten

    (Tal:) Jag är ingen parasit, jag är en snäll figur

    Singeln kom dessvärre aldrig ut på marknaden, utan skickades till våra tabloider och den hedervärda kåren nöjesskribenter. Ett ex hamnade på Sveriges Radio. Så har jag fått låten i min ägo.

    Ni behöver inte avundas mej.

Post Title

Butts and ifs.


Post URL

https://aciksexygirls.blogspot.com/2009/03/butts-and-ifs.html


Visit Acik Sexy Girls for Daily Updated Wedding Dresses Collection

Popular Posts

My Blog List

Blog Archive