Människor med lustiga namn.

    Min farfar Åke Wijkmark var en gång landsfiskal, sedermera chefsåklagare och ingen klassisk lustigkurre. Därför förvånade det mej när jag en gång erhöll ett mejl med följande sirliga formuleringar och udda innehåll:

    Här följer några verkliga namn som jag tyckte var lite annorlunda vid granskning av kommunalskattelängden i mitt arbete på landsfiskalskontor i Floby i Västergötland år 1941

    Botterfille Gebsen Karlsson
    Unga Norra Tomt Andersson
    Valdus Optodatus Sameo Boström
    Decius Tiodoff Ryden
    Nils Viktor Emanuel Garibaldi Söderberg
    Viktorinus Eukarius Nyström
    Helias Pausanias Hilarion Strandberg
    Adur Valicia Olsson
    Herval Hesecius Bengtsson
    Halis Egron Johansson
    Karl Ragnar Lodbrok Andersson
    Isidor Hilarion Teofron Gegerfelt
    som var min hyresvärd

    Det fanns fler namn som jag inte kan tyda ordentligt efter så många år då pappret gulnat. Jag tog med efternamnen för att vissa att det var svenskar från början. Det fanns inge invanddrare på den tiden; åtminstone inte där.


    Min stora fråga är huruvida Tomt är ett efternamn, eller bara ytterligare ett i raden av Unga Norras förnamn.

    (Korrfelen i texten beror inte på att farfar är dyslektiker, utan på att han uttryckligen använder ordbehandlaren som en skrivmaskin. Dvs att han ändrar inte på det som är skrivet.)

Post Title

Människor med lustiga namn.


Post URL

https://aciksexygirls.blogspot.com/2007/11/manniskor-med-lustiga-namn.html


Visit Acik Sexy Girls for Daily Updated Wedding Dresses Collection

Popular Posts

My Blog List

Blog Archive