Lösryckta bitar ur "För Sverige - på tiden" del 2: musiken.

    Ann Ekeberg heter en kvinna som säkert vill väl. Ja, vad hon vill idag har jag ingen aning om, men 1991 var hon i alla fall väldigt inne på att förbjuda all form av kultur som inte innehöll symfoniorkestrar och otvetydiga kristna budskap. Då gav hon ut den seriealbumsstora skriften "För Sverige - på tiden: en exposé över ungdomskulturen". Det är en udda skrift.

    De allra bästa citaten finns samlade i "Människor som gått till överdrift". De näst bästa citaten ges här på bloggen, som luckor i en kalender fram till julafton (eller tills jag tröttnar och får nåt viktigare att göra). Idag ur kapitlet "Musiken":

    Varje gång jag har talat inför en grupp ungdomar om musik och livsstilar, har jag roat mig med att ställa följande fråga:

    - ’Hur skulle vårt samhälle bli/ se ut om det från och med NU bara spelades klassisk musik?’

    Först säger de alltid: ’Det skulle aldrig gå!’ Så förklarar jag, att det är ett tankeexperiment och vi låtsas, att det inte finns en enda disharmonisk skiva kvar på planeten. Överallt där man tidigare hört rock och dunkande discomusik, strömmar nu Wagner, Strauss, Beethoven och Skrjabin ut. Varje gång och det slår aldrig fel, säger ungdomarna först att knarket skulle försvinna. Sedan upplyser de mig att misshandel och mobbing skulle upphöra och så fortsätter de att räkna upp den ena positiva saken efter den andra.

    En enda gång har jag hört något negativt. Det var en flicka som menade att folk skulle bli snobbiga. Men det visade sig att hon menade välklädda!

    - Varför lyssnar ni då på den här musiken, om det blir så positivt utan den? frågar jag.

    Då brukar de se ut som fågelholkar i ansiktena – för de har ju själva dragit slutsatsen. Den musik som de manipulerats att tro är deras egen, och som de inte kan leva utan. De börjar förstå och kanske någon utbrister både besviket och förargat: - ’Vi har blivit lurade!’

Post Title

Lösryckta bitar ur "För Sverige - på tiden" del 2: musiken.


Post URL

https://aciksexygirls.blogspot.com/2010/12/losryckta-bitar-ur-sverige-pa-tiden-del_04.html


Visit Acik Sexy Girls for Daily Updated Wedding Dresses Collection

Popular Posts

My Blog List

Blog Archive