Genrer Gud glömde 4: den antispanska Spanienschlagern.

    På sjuttitalet fick man inte åka till Franco-Spanien på semester. Eller rättare sagt: det fick man så klart, men det var moraliskt förkastligt eftersom man på sjuttitalet tyckte det var viktigt att visa solidaritet med mördade och förtryckta folk. Därför utgick en propå från svenska vänstern att Spanien skulle bojkottas.

    Det meddelandet gick dock inte riktigt fram till den icke-upplysta klassen. De åkte kors och tvärs till Kanarieholmarna och Mallåkra och lyssnade på trallar med rysansvärda budskap som "Viva Espania!"

    I Ulf Dagebys a.k.a. Sillstryparns "Doin' the omoralisk schlagerfestival" besjungs inte bara Abba - "lika döda som sillkonserver" - och Stikkan Anderson - "ett cyniskt svin" - utan också de schlagerstjärnor som leende besjöng den spanska solkusten:

    Men garotteringar och mord
    det skiter dom i
    och svänger på fascistkärringkjolen
    Tes möter antites, visste redan Hegel och det blev en av grundstenarna i den marxistiska teorin. Sliskiga spanienhyllningar med fejkflamenco och kastanjetter fick en motreaktion i proggens och trubadurvänsterns satir- och patosvisor.

    Mest spridd bland de anti-spanska spanska dängorna blev Hoola Bandoola bands "Juanita". På Afzelius patenterade revolutionssentimentala vis berättas om en kämpe som slagits i spanska inbördeskriget och förälskat sej i Juanita, som gett "de andra kraft och glöd", och vars söner fyrti år senare åker för att solbada, stöttande samma regim deras far bekämpat. På stranden möter de Juanita, faderns ungdomsförälskelse, som ger dem en avbasning:

    Så ge er av!
    Jag är trött på era svängar!
    För ni fördröjer
    bara frihetens stund
    Då ni borde veta
    att turisternas pengar
    är som honung
    i förtryckarnas mun


    (Jag hävdar f.ö. att "trött på era svängar" är ett nödrim. Visst, det är väl inte omöjligt att hon är trött just på deras svängar, men är det verkligen det viktigaste för henne att förmedla? Känns den meningen verkligen helt naturlig?)

    "Juanita" lånar melodiskt och arrangemangsmässigt diverse spanska klanger. Mer än ett dansband gjorde så småningom coverversion. Det är en alltigenom förskräcklig låt. Jag skulle aldrig avslöja för nån att jag alltid sjunger med med stort engagemang och pekfinget taktfast hyttande mot tänkta lyxturister.

    Cornelis gjorde "Po-rom-pom-pon", som är mer implicit i sin kritik av svenskar som åker på svinfestresor till militärdiktaturer. Franco-regimen finns i bakgrunden, i fokus står Cornelis sedvanliga fylletorskar:

    Se Spaniens måne lyser
    på fattiga barn som fryser,
    på Johansson ifrån Mora
    och på en bedagad ... jorå!


    Det handlar mer om svenskens/den semiciviliserade människans behov av primitivitet, sangria och fallna fruntimmer än om förtryckarregimen. Och som vanligt föredrog Cornelis att besjunga de små människorna, inte bara när det kom till hjältemod utan också korruption:

    Polisen går runt och sprätter
    Han snor dina cigaretter
    Och om du är snorkig mot'en
    så skjuter han dej i foten
    Men be honom i förtrolig ton
    så fixar han all slags prostitution
    för där har han provision


    Musiken är omisskänligt spansk, rentav lånad från Juan Solano, som jag inte vet nånting om men rent fördomsfullt gissar har latinskt påbrå.Stefan Demert och Jeja Sundström gjorde med "Las Kvalmas" en text i samma anda som Cornelis, kanske ännu något mer anklagande mot den okultiverade populas som brände sina surt förvärvade på grisfester till falangismens ära:

    I Las Kvalmas
    - har du varit där nån gång? -
    Har du inte det så res dit
    I Las Kvalmas
    är det alltid sol och sång
    Där finns massor av billig sprit

    Du kan supa dej full på bara en sex-sju spänn
    Du kan träffa din närmaste granne ifrån nord
    Spanska maten du slipper att pina i dej den
    Det finns ställen som har smörgåsbord


    Och mitt i de vällustiga skildringarna av det vulgära folkets härjanden, så kontrapunkteras framställningen med små påminnelser om varför det faktiskt fanns skäl att tänka över vart man reste och vilka regimer man gödde:

    Någon bit från lyxhotellen
    bor spanjorer i plåtruckel bara
    men låt samvetet flyga och fara
    Där behöver du aldrig gå in


    Dan Berglund - en annan av den här bloggens följetänger - var också inne och tassade på ämnet. På dubbelkassetten "10 års kultur i partiets tjänst", utgiven av KPML(r) 1981, en av ytterst få dubbelkassetter jag alls har haft i min ägo, finns låten "Juan Paredes". Skriven apropå att några misstänkta ETA-terrorister avrättats av fascistregimen utan vidare rättegång.

    Givetvis finns den svenske turisten och den skuld han vägrar ta på sej med i låtens fond:

    När solen gått upp uti Spaniens land
    och musiken har tystnat för gott
    Då somnar turisten med flaskan i hand
    med ett fnask som knappt kostade nåt
    Men det blåser, det blåser en viskande vind
    - man har mördat fem på en gång!
    Juan Paredes, i gryningen
    skall Spanien sjunga din sång


    1996 gjorde Hoola comeback-turné. Innan "Juanita" drogs av predikade Afzelius från scen om att Spanien nu var Franco-fritt och att det därför var okej för Afzelius om nån i publiken ville åka dit. ”Men”, tillade han, ”fan ta den som åker till Turkiet”.

Post Title

Genrer Gud glömde 4: den antispanska Spanienschlagern.


Post URL

https://aciksexygirls.blogspot.com/2009/12/genrer-gud-glomde-4-den-antispanska.html


Visit Acik Sexy Girls for Daily Updated Wedding Dresses Collection

Popular Posts

My Blog List

Blog Archive