Genrer Gud glömde 1: strejkrock.

    1970 svepte en våg av vilda strejker över Sverige. Arbetarklassen gick spontant till kamp för högre lön och bättre arbetsvillkor.

    Med detta stycke text, skuret ur en bit fnöske, inleds semilegendariska "Lär av historien" med göteborgsstalinisterna Knutna Nävar. De där svepande strejkerna trängde sej gärna in i samtidens poplyrik. Åtminstone hos de proggkonstellationer som stod socialistpartierna nära.

    NJA-gruppen, som omsider blev Fria Pro-teatern och hade många kopplingar till SKP, drog upp till Norrland i slutet av sextitalet för att studera järnverksstrejk på plats.

    Socialexkursionen resulterade bl.a. i pjäsen "Nils Johan Andersson m.fl." (mest känd som NJA-pjäsen), "Pjäsen om Norrbotten" och en något daterad barnbok.

    På plattan "Hör upp allt folk" (1970) samlas sångerna från de pjäserna med sången "Strejken på Saab":

    Klockan 9 onsdag morgon
    skulle avtalet vara klart
    De finska väntade spänt på resultatet
    och bandet var färdigt för start
    Men förhandlingsdelegationen
    som inte förhandlat för dom
    meddelade kort: "Det avtal som gäller för er
    är samma som förut"

    Då tog de eld i de finska leden
    och ett vilt slagsmål bröt fram
    Det blev allmänt tumult i salen
    där rörtänger yrde som damm
    Där flög en skiftnyckel stolt genom lokalen
    och hamnade prydligt till slut
    i huvet på verkstadsklubbens ledamot
    som störtade ut med ett tjut


    Genremarkörer vi kan notera: 1) ord som "förhandlingsdelegation" betraktas inte - till skillnad från i alla andra genrer och alla andra mänskliga sammanhang - som ett tråkigt ord, 2) att någon får en skiftnyckel i huvet - vilket rimligen skulle krossa ett kranium - betraktas som festligt så länge det är en LO-lierad som får den.

    Nynningen hette ett argt bluesbaserat rockband från Göteborg, i likhet med alla andra arga bluesbaserade människor i den stan på den tiden anstruket av KPML(r). Ryktet säjer att Nynningen avslutade sina konserter med uppsträckta armar och talkören "Med raka rör mot socialismen!" En lika säker fittöppnare då som det hade känts Jerry Williams nu.

    1974 gav Nynningen ut låten "Vilda strejker lönar sig" - popmusikens svar på knäckebröd med frigolit:

    Vi förhandlade för alla
    Vad vann vi egentligen på det?

    Kör: ingenting-ting, ingenting-ting

    Hela fackföreningsapparaten
    har blivit en del av borgarstaten
    Att det är arbetarnas vapen
    det borde va en självklar grej


    Här kan vi bocka av typiska genrehållningar som "det finns ingenting man inte kan göra arg bluesbaserad rock om" och "det finns inga ord som är för träiga för en arg bluesbaserad rocktext".Ännu mer (r)-iga Knutna Nävar - återigen - gjorde "Strejken på Arendal", som är en partsinlaga i en konkret, politiskt mycket infekterad strejksituation.

    Arendal var ett båtvarv med femtusen anställda. Ledningen ville gå över från veckolön till månadslön, som skulle sänka den faktiska lönen. Ett hundratal (r)-organiserade arbetare strejkade vilt i fem dagar och räknade med att få med sej alla jobbarna. De hade dock mäktiga fiender: "de köpta socialfascisterna", dvs de socialdemokratiska fackombudsmännen, tydligt namngivna i låten (Bengt Tengroth, Metall-ordförande).

    Resultatet av strejken blev att elva kommunistiska arbetare sparkades, men också - enligt låten - till att en tanke planterades i alla arbetarna.

    Som många andra Knutna Nävar-låtar är melodin lånad direkt av fienden, dvs en amerikan, låt vara den politiskt ganska korrekta amerikanen Woody Guthrie. Låten svänger ganska bra och är argare än Stefan Jarl en dålig dag, men mitt favoritparti är så klart det gravallvarliga talpartiet i mitten:

    Det var den dan då strejken bröt ut som vi verkligen fattade vad som hänt
    Månadslönen var en bluff
    Stressen och hetsen som ackorden drar med sej skulle finnas kvar
    Vi skulle ju bli "meritvärderade" gubevars
    men det som gjorde oss mest förbannade
    det var att de sänkt lönen för oss

    Det var sant som våra jobbarkompisar hade sagt
    De hade hade delat ut flygblad om detta flera gånger
    och nu gick vi med dem
    Vi valde in flera nya kamrater i strejkkommittén också

    Ja vad sossarna hade lyckats med det såg vi ju
    De hade varit med och sänkt lönerna för oss
    Nä det enda som kan få kapitalisterna att gå med på nåt
    det är att man slutar att jobba så att de inte få nån vinst
    Det var väl därför borgarna och sossarna och vpk hetsade som galningar mot oss

    Och inne på varvet började sossarna ge löften till höger och vänster
    det var många som lyssnade på dem
    och det hade vi inte räknat med
    Därför gjorde vi ett misstag


    Misstaget var naturligtvis att gå runt i tron att man visste bäst och att föra folkets talan utan att tala med folket, men det kan vi diskutera på annan plats än här. Här nöjer vi oss med att bocka av genremarkörer som långa talade stycken, hopklumpning av sossar och borgare (och vpk-are!) samt ord som "strejkkommitté".Det gjordes naturligtvis än mer strejkrock under det där sjuttitalet som aldrig upphör att fascinera mej. Ofta apropå en specifik strejk nånstans; Björn Afzelius gav ut solidaritetssingeln "Kamrater, Bodenarbetare" som är precis så självrättfärdigt patosfylld som titeln skvallrar om.

    Och Dan Berglund - jepp, (r)-are även han - sjöng mer allmänt om vilda strejker och di där förbaskade såssefackrepresentanterna som alltid gick i förtryckarnas ledband:

    Men när missnöjet började svälla, kom en rödmosig fackombudsman
    "Vi förhandlar som bäst så var snälla att ge er till tåls lite grann"
    Men till strejk gick man redo att strida, eniga som en man
    och facket det valde genast sida och lyste strejken i bann


    2009 handlar ytterst få låtar om strejker, varken vilda eller tillåtna. Ingen försöker i visans form förklara vilka rackare de köpta rövslickande fackpamparna är och ingen försöker pedagogiskt förklara varför strejker är viktiga och historiskt nödvändiga.

    Det kan bero på att strejker var sexigare på Björn Afzelius tid. Det kan bero på att folk faktiskt hade några jobb att strejka från dåförtiden.

    Komplement: Röda kapellet (vpk-associerat!) gjorde Strejkvisa och Nationalteatern gjorde "jag lärde mej att fajtas"-klassikern "Hanna från Arlöv", som av (r)-falangen inom Nationalteatern nästan betraktades som "en sosse-låt eftersom den inte handlade om folkets revolution" - "det här med att hon protesterade mot fläktar, var inte det lite borgerligt revisionistiskt?"

Post Title

Genrer Gud glömde 1: strejkrock.


Post URL

https://aciksexygirls.blogspot.com/2009/05/genrer-gud-glomde-1-strejkrock.html


Visit Acik Sexy Girls for Daily Updated Wedding Dresses Collection

Popular Posts

My Blog List

Blog Archive