Deleted scene: Fyrtitalistens sång.

    Skrev en text som av olika anledningar inte kommer att rymmas i höstens föreställning "Hej livet (och döden)!" Vill av olika anledningar inte att den ska förmultna i min dokumentmapp "Saker jag skrivit istället för att vara med mitt barn alldeles i onödan".

    Inspirerades av en debattartikel skriven apropå Upp till kamp!, där en mycket gammal man från anno dazumal, innehavande någon latinsk titel vid Roskilde universitet, hävdade att på hans tid slogs man med snuten för att man ville förändra världen, idag slåss man bara efter fotbollsmatcher.

    Det tragiska är att den mycket gamle mannen 1) tjänar mer än jag, 2) tjänar mer än jag nånsin kommer att göra, 3) antagligen lär olika danskar dumheter.

    FYRTITALISTENS NÅGOT BITTRA VISA

    Jag är en första klassens fyrtitalist
    Gammal marxist-leninist-maoist
    Jag kammade inte håret, jag odlade skägg
    och stod vid ambassader och kastade ägg
    och slogs med snuten med full frenesi
    men dagens unga skränar inte – så rebelliskt som vi

    Och vi hatade staten och gick med plakaten
    och låg med varann mot stencilapparaten
    Vi ockuperade vårt eget kårhus i tre hela dar
    och låg med varann under våra standar
    Och sen låg vi igen med full energi
    men dagens unga knullar inte – så rebelliskt som vi

    Och vi var engagerade, organiserade
    Vi visste allt om världen där vi gick och marscherade
    och slogs mot allt våld och alla oförrätter
    i Vietnamesien eller vad det nu hette
    Och tack vare oss blev världen nästan fri
    men dagens unga skryter inte – så rebelliskt som vi

    Och vi hade all svaren och vi hade aldrig fel
    Visst diggade vi Mao och Stalin en del
    men fast det var fel var det ändå typ rätt
    på ett ganska komplicerat och invecklat sätt
    och exakt hur det funkade fattar aldrig ni
    för unga har inte fel – så rebelliskt som vi

    Och vi räddade några almar och vi tog oss ton
    och sen gjorde vi minsann revolution!
    (avbryter spelet)
    Eller ja… det kanske är att ta i…
    (sjunger igen)
    Sen gjorde vi avbön och avkall och sa
    att kapitalism går precis lika bra
    och nu är jag VD inom vapenindustri
    men unga byter inte sida – så rebelliskt som vi

Post Title

Deleted scene: Fyrtitalistens sång.


Post URL

https://aciksexygirls.blogspot.com/2007/10/deleted-scene-fyrtitalistens-sang.html


Visit Acik Sexy Girls for Daily Updated Wedding Dresses Collection

Popular Posts

My Blog List

Blog Archive