Nu är det sista gången.

    Masochisten i mej har nu närmat mej Stjärnorna på slottet. 25 minuter fick bli årets dos och det var ungefär så jobbigt som jag föreställt mej. En man utan självdistans satte ner foten och vände sej direkt till sina belackare: Linda Skugge kan visst inte skriva en grammatiskt korrekt mening och hade GW Persson fått höra vad Ranelid har att säja om hans utseende så hade han "hängt sej i förrgår".

    Så väl uttrycker sej bara en aforistikens och ordens mästare.

    Som sagt: jag slutade skoja om honom både 2005 och 2006. Jag är egentligen färdig. Men ett klipp från de bisarra Debatt-sändningen 2003 - där han bl.a. pratade "om det elektroniska nätet, där det kan läsas av en miljon människor eller flera" - påminde om en gammal synd. I klippet är Ranelid upprörd över att P3 (det var så klart inte kanalen kollektivt, men skitsamma) publicerat en visa (det var en dikt, visor har melodier, men skitsamma) om hur Ranelids fader rakar hans armar och hans broders armar (ingen broder nämns, men skitsamma).

    Det var hursomhelst jag som skrev den där "visan". Här är den in exstenso för framtida Ranelid-forskare:

    SÅ BLEV JAG MAN
    av och om österlensförfattaren Björn Ranelid
    (enligt Linda Skugge iförd solbränna, rakade armar, LINNE och läppglans)

    När jag var tio tog far mej ut bland djuren
    För att lära mej att leva och bli ett med naturen
    När solen kom fram och det blev varmare väder
    Så sa han: ”Björn, stryk nu av alla kläder!”
    Och jag stod där helt naken och grät så det skvala´
    Men far bara skratta´ och började tala:
    ”Ta av dej dina kläder inför solen varje dag!
    Så blir du lika läcker och gyllenbrun som jag!
    När sommarn är här – skippa bomull och tweed!
    Så blir du en äkta Ranelid!”

    På den dagen i livet då jag fyllde tolv
    band far min fast mej vid ett golv
    Och han rakade mina armar omsorgsfullt med kniv
    Jag skrek på hjälp och sprattla´ och böna´ för mitt liv
    Men far min bara skratta´ och sa: ”Det går fort!
    För detta har vi karlar i familjen alltid gjort!
    Så har pojkar blivit män i evinnerlig tid!
    Nu, min son, är du en äkta Ranelid!

    När jag var femton var det dags för skolans bal
    och mor min höll ett förmaningstal:
    ”Björn - både till vardag, till helg och till fest –
    strunta i clubblazer, fluga och väst!
    Vill du, min son, vara hipp, rätt och inne
    – klä dej enkelt och praktiskt i ett luftigt linne
    och tycker du dina läppar ser alldagliga ut
    så tveka aldrig, Björn, att glänsa in din trut!
    Vill du gå hem hos damerna när det bjuds till dans
    så bär linne och smörj dina läppar med glans
    För linne och läppglans ger inre frid
    Så tänker en äkta Ranelid!

    När jag fyllde arton så kallade far på mej
    Och sa ”Käre son – låt dom aldrig häckla dej!
    När du glider omkring på författarkalas
    i rakade armar och ser ut som en knas
    Så tveka aldrig, sonen min, att rycka ut i strid!
    Så tänker och så handlar en äkta Ranelid!

    (Från Ranelids kommande diktsamling Äppledoft och vaniljdoft)


    I Debatt-sändningen hävdade Ranelid för övrigt att det var "ett brott mot den upprättsliga lagen" att hävda att han själv skrivit detta. Det är det så klart inte. Det finns nåt som heter parodi. Det finns nåt som heter humor.

    Och nej, efter att ha läst den här texten sex år senare kan också jag konstatera att humor inte alltid behöver vara så fasligt rolig.

Post Title

Nu är det sista gången.


Post URL

https://aciksexygirls.blogspot.com/2010/01/nu-ar-det-sista-gangen.html


Visit Acik Sexy Girls for Daily Updated Wedding Dresses Collection

Popular Posts

My Blog List

Blog Archive