Landbys visdomsord.

    Sixten Landby och hans bror Kurt är ytterst välbekanta för alla som antingen kommer från Västerbotten eller brukade hänga på marknader förr i världen.

    Där visades Sixten upp som atlet med paradtricket att räta ut hästskor eller balansera en cykel på pekfingret. Kurt var manager, men också den som gick fram när snorpackade dränghalvor i publiken utmanades i brottning mot en stor summa pengar.

    Men egentligen var bröderna mest kända för att de levde i smuts i ett litet pörte i Håkmark, några hundra mil norr om civilisationen. Enligt folk i närheten hade de stampat jordgolv, men bröderna intygade att det skulle ligga en korkmatta några meter under röran och smutsen.

    Sixten Landby framhävde dessutom att inte heller Kungliga slottet hade det så modernt: "Visst har de erbjudit oss hus, men då har det alltid varit hus utan spis och skorsten och då är det inte ett hus. Det är hundkojor för hundar som husse inte bryr sig om."

    Jag minns dom här bröderna främst från ett reportage Stina Lundberg (som då hette Dabrowski, därefter Lundberg, därefter Dabrowski-Lundberg) gjorde hos dem nån gång på det åttital alla mina teveminnen härstammar från. Sixten läste då en dikt han själv skrivit. Två rader minns jag fortfarande:

    Kuken står så den kan skära glas
    och sätta kvinnor i extas


    Det fanns en viss kontrast mellan de orden och gubben som läste dem.Nu när jag googlar på Landbys hittar jag inget ur Sixtens mer bondska/ekivoka/burleska produktion (men får veta att hans mest berömda epos heter "Killa mig på Kilimanjaro"). Däremot hittar jag några av hans teser, som han á la Montesqiue eller Oscar Wilde eller Horace Engdahl gärna formulerade sej i. Dom finns utgivna i två samlingsvolymer. Några av dom finns här.

    Mina egna favoriter ser ut som följer:

    Varför får sjömän, ofta en
    lanterna på klyvarbommen?

    Hon var så vindögd, att hon kunde stå mitt i veckan och se bägge Söndagarna.

    Måttliga Korvar är bäst och de stora är gjorda av Häst.

    Köpt Erotik är falsk Erotik.
    Ty att älska med horor är att elda med aska.


    Det finns naturligtvis mer Landby att ta del av.

Post Title

Landbys visdomsord.


Post URL

https://aciksexygirls.blogspot.com/2008/02/landbys-visdomsord.html


Visit Acik Sexy Girls for Daily Updated Wedding Dresses Collection

Popular Posts

My Blog List

Blog Archive